Řetězy
 

Řetěz je základním médiem pohonné jednotky kola. Za éry jednorychlostních kol mu nebylo věnováno příliš pozornosti. Teprve s příchodem převodů začal boj s jeho opotřebením. Pevnost a životnost jsou požadavky, které jako materiál na výrobu řetězů nejlépe splňuje ušlechtilá ocel.

Mezi největší značky na trhu s řetězy se dnes řadí firmy Shimano, KMC, Sachs,  SRAM, Rohloff. Nejběžnější jsou řetězy se 116 články. K jeho spojení a rozpojení používáme nýtovače, které členíme na:
  • Běžné - neboli takové, umožňující vytlačení spojovacího čepu z článku řetězu a tím jeho rozpojení bez toho, aby byl tento čep úplně vytlačen ven (což by způsobilo problémy s jeho opětovným spojením)
     
  • Speciální pro řetězy Shimano (UG, IG, HG) - toto nářadí bylo navrženo pro úplné vytlačení spojovacího čepu ven z článku. Shimano používá speciální jednorázový čep, odlišený od ostatních černou barvou, který se musí po každém rozpojení řetězu nahradit novým.


V příručkách je obvykle doporučována výměna řetězu po ujetí 1500 km. S ohledem na převodníky a kazetu by měl být tento interval raději kratší. Nejlepším způsobem, jak toto zjistit, je proměřit jej speciální měrkou. Není drahá a měl by ji mít každý, kdo jezdí častěji, než jednou týdně.Řetěz se opotřebovává mnohem rychleji při agresivní jízdě terénem v blátě a písku, než při klidné jízdě na suché silnici.



Čištění řetězu

Budeme potřebovat zubní kartáček a vodu se saponátem. Začínáme čistit článek po článku, až odstraníme poslední zbytky špíny. Můžeme také použít čističku řetězů nebo nechat řetěz na pár hodin odmastit v naftě.


Mazání
Když je řetěz čistý, je třeba jej namazat. Mnozí tomu nevěří, ale konzervace řetězu opravdu zvyšuje jeho životnost. Jako nejúčinnější se ukázaly být spreje a maziva obsahující teflon, který po nanesení vytvoří ochrannou vrstvu snižující tření. Nejpoužívanějším přípravkem je asi WD-40. Testy však prokázaly jeho menší účinnost v porovnání se speciálními teflonovými přípravky, jako jsou Finish Line nebo White Lightning.