Hlavová složení
 

Hlavová složení umožňuje přenášení pohybu z řídítek na vidlici. Jsou jednou z nejvíce namáhaných částí na celém kole. Jako taková musí být odolná a utěsněná. Při nákupu věnujeme pozornost jejich jakosti, konstrukci ložisek a celkové vodotěsnosti.

Dělí se na 2 typy:

závitová - (tradiční), dnes již poněkud stárnoucí řešení, náchylné na vznik vůle a náročné na údržbu. Spodní část představce je vsunuta do hlavové trubky a drží na principu klínu. Při dotahování vrchního šroubu se celá soustava vevnitř rozpíná. Výhodou je nízká cena a možnost širokého rozsahu regulace výšky představce.

A-Head
- lepší řešení, s daleko menším výskytem vůle. V porovnání se závitovými jsou hlavová složení A-Head lehčí váhově i v montáži a údržbě. Jediným nářadím potřebným k likvidaci vůle je 5 mm inbusový klíč, kterým dotahujeme vrchní šroub.

Několik rad:

  • před koupí hlavového složení zkontrolujte průměr hlavové trubky (dva základní rozměry jsou 1" a 1 1/8") a zdali má sloupek vidlice závit. Pokud má, budete potřebovat složení závitové. V opačném případě použijte hlavové složení A-Head
     
  • ujistěte se o vodotěsnosti kupovaného složení - neutěsněná složení se po delší jízdě v blátě a písku zadírají
     
  • sáhněte po osvědčených jménech jako: Race Face, Ritchey, Cane Creek, Roox, Point....
     
  • nezapomínejte mazat ložiska hustou ložiskovou vazelínou. Nebojte se dát větší vrstvu - přebytek se vytlačí
     
  • při nákupu hodnoťte tyto faktory: hmotnost, druh ložisek, materiál a jakost provedení